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지하주차장 무근 콘크리트 Curling(컬링) 현상(울림 현상)에 의한 소음 발생(차량 꿀렁거림)원인과 대책방안

K-stroy

by 긍정의 아이콘 2022. 4. 26. 15:34

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지하주차장 차량 통행 시 주차장 바닥에서 울림 현상 및 소음이 발생하는 경우가 흔히 있어서,

아파트 입주민의 클레임 발생이 되는 경우를 많이 보게 된다.

 

An echo phenomenon and noise are often generated on the floor of the parking lot when

vehicles are passing through the underground parking lot

 

There are many cases where claims are made by apartment residents

 

이러한 현상이 일어나는 원인과 대책방안에 대하여 알아보도록 하자

 

Let's find out the causes and countermeasures of this phenomenon

 

 

발생 현황(Status of occurrence)

 

지하주차장 중간층 및 최하층에 차량 운행 시 주차장 바닥에서 울림 현상 및 소음 발생을 비롯

차량이 꿀렁거리는 느낌을 받은 경우가 있다

 

When driving on the middle and lowest floors of the underground parking lot, there are noises

and noise on the floor of the parking lot

 

There are cases where the vehicle feels like it's shaking

 

이러한 현상이 일어날 때 무근 콘크리트 컬링(Curling) 현상을 의심해 볼 수 있다

 

When this phenomenon occurs, it is possible to suspect an plain concrete

curling phenomenon

 

지하주차장 무근 콘크리트 컬링(Curlling)이란 표면부와 저면의 수축차의 증가로 인한 단차가

발생되는 현상으로 정의할 수 있다.

 

The difference between the surface and the bottom of an underground parking lot called

"Plain concrete curling" is caused by an increase in the shrinkage difference between

the surface and the bottom

It can be defined as an occurrence

 

지하주차장 바닥 표면상으로 관찰은 어려우므로 해당하는 사진은 대표적인 샘플만 제시한다

 

Since it is difficult to observe on the surface of the underground parking lot, only

representative samples are presented for the corresponding photos

 

무근-콘크리트-컬링(Curling)현상-사진
무근 콘크리트 컬링(Curling) 현상 예시

 

지하주차장-램프구간-컬링(Curling)현상-사진
지하주차장 램프 구간 조인트 부위 컬링 현상 발생 예시

 

발생 원인(Cause of occurrence)

 

이러한 지하주차장 무근 콘크리트 컬링(Curling)현상이 발생하는 원인 메커니즘은 아래와 같다

 

The mechanism for causing such an underground parking lot plain concrete curling

phenomenon is as follows

 

 

Curling-발생-개념도
Curling 발생 개념도

 

지하주차장-램프-평면도-단면도
지하주차장 램프 평면도 및 단면도 예시

 

다음으로는 배수판 설치 유무에 따른 검토도 필요 하다

 

Next, it is necessary to review the installation of drain plates

 

배수판-설치-유무-확인
배수판 설치 유무 확인

 

 

 

클레임 발생 현황(Status of claims)

 

지하주차장 바닥 들뜸 현상과는 다른 지하주차장 차량 통행 시 상당한 소음과 차량의 꿀렁거림으로

인하여 입주민들의 민원이 있다

 

The underground parking lot, which is different from the underground parking lot floor

excitation phenomenon, has significant noise and the shaking of the vehicle

Therefore, there are complaints from residents

 

그러나, 직접적으로 차량에 피해가 가지 않기 때문에 관리사무소를 비롯 입주자 대표회의 측에

민원을 제기하면, 시공사 측에 해결을 위한 클레임을 제기하는 경우가 많다

 

However, since there is no direct damage to the vehicle, the management office and the

residents' representative meeting are not affected

When complaints are filed, claims for settlement are often filed with the contractor

 

또한, 기존의 주입 공법을 적용해도 재하자가 발생되는 경우도 많아 지속적인 클레임을 제기하는

경우가 있다

 

In addition, even if the existing injection method is applied, there are many cases where

load defects occur, so continuous claims are filed

have a case

 

대책 및 개선 방안(Countermeasures and improvement measures)

 

1. 지하주차장 램프 구간 무근 콘크리트 Curling(컬링) 현상에 대한 대책방안은 아래 도면과 사진을

참조하시길 바란다

 

The following drawings and photos are taken for countermeasures against the plain

concrete curling in the underground parking lot lamp section

Please refer to it

 

주차장-램프-조인트-부위-컬링현상-보수방안
주차장 램프 조인트 부위 컬링 현상 보수 방안

 

램프-상향-컬링(Curling)현상-개념도
주차장 램프 상향으로 Curling(컬링) 현상 발생 개념도

 

램프 도면상세도 및 코어 천공 현황 예시

 

 

현장별 도면 확인 및 샘플 시공 후 보수방안을 검토하여야 하나 샘플 시공방법은 아래와 같다

 

The repair plan shall be reviewed after checking the drawings by site and the sample

construction, but the sample construction method shall be as follows

 

모르타르 주입, LW 그라우팅, 에폭시 주입 공법을 비교해보면서 검토하였다

 

Mortar injection, LW grouting, and epoxy injection methods were compared and reviewed

 

모르타르-주입-LW-그라우팅-에폭시-주입-공법-비교
3가지 공법 비교

 

시험 결과, 에폭시 고압 주입 공법을 시행한 결과 재하자가 없는 것으로 확인되었다

 

As a result of the test, the epoxy high pressure injection method was performed, and it was

confirmed that there was no load

 

에폭시-고압-주입-공법-예시
램프 연결부위에 시험 결과 결과치게 만족스럽게 나온 에폭시 고압 주입 공법

 

2. 지하 주차장 램프 구간을 제외한 무근 콘크리트 구간의 Curling(컬링) 현상은 아래와 같이 비교

시험을 실시하여 샘플 작업을 실시하였다

 

Curling phenomena in the unfounded concrete section except for the underground parking

lot lamp section are compared as follows

The test was conducted and the sample work was conducted

 

충전 공법 샘플 시공을 위한 보수방법은 아래와 같다

 

The repair method for filling construction sample construction is as follows

 

충전-공법-샘플-시공-사진
샘플 시공 방법

 

각 재료별 샘플 시공(충전 공법 및 주입 공법) 재료, 사진, 특징 및 결과는 아래와 같다

 

Materials, photographs, characteristics, and results of sample construction

(fill and injection method) for each material are as follows

 

샘플-시공-재료-사진-및-특징-결과표
각 재료별 및 충전.주입공법 샘플 시공 비교

 

아크릴-주입재-시공부-배수판-충전여부-확인
아크릴 주입재 시공부 배수판 충전여부 확인

 

충전공법-주입공법-비교표
보수공법 비교표

 

기존 보수방법인 1:3 모르타르 배합으로 한 주입 공법보다는 최근에 적용하기 시작한 아크릴

주입공법 및 틈새에 중력식 충전을 하는 초저점도 에폭시 공법이 더 좋았다.

 

Acrylics that have recently started to be applied rather than the injection method using 1:3

mortar as a conventional repair method

The injection method and the ultra-low viscosity epoxy method of gravity-type charging in the

gap were better

 

 

 

 

결과적으로는 초저점도 에폭시 공법을 적용하니 Curling(컬링) 현상이 개선되었다

 

As a result, the curling phenomenon was improved by applying the ultra-low viscosity

epoxy method

 

초저점도 에폭시 공법은 천공을 따로 할 필요 없이 쏘커팅(Saw-cutting) 부위 및 미세 크랙 부위에

중력식으로 충전하여 보수도 간편하고 양생시간이 빨라 시공성이 좋다

 

The ultra-low viscosity epoxy method is used for saw-cutting and micro-cracks without the

need for separate perforation

It is charged in a gravitational manner, so it is easy to repair and has fast curing time, so it has

good construction efficiency

 

또한, 다양한 제조사 중 점도가 60cP이하인 제품을 골라 사용할 수 있는 장점이 있으니, 샘플로

시험을 해본 후 자재도 선정해보는 것이 좋을 듯하다

 

Also, among various manufacturers, there is an advantage that you can select and use products

with a viscosity of 60 cP or less, so as a sample,

It would be better to select materials after testing

 

초저점도 에폭시 또는 아크릴 주입재 보수 범위는 교차부 중심에서 사방 1.5m 범위이며, 최소 8시간 

정도의 경화시간을 지켜야 하며, 차량 통제가 필수이다

 

Ultra-low viscosity epoxy or acrylic filler repair range is 1.5m square from the center of the

intersection and minimum 8 hours

The curing time of the degree must be observed, and vehicle control is essential

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